Americans in Pyongyang, The New York Philharmonic’s Trip to North Korea, 2008 [Το Κοντσέρτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης στη ΛΔ της Κορέας] [DVDRip]

( for english commentary, please scroll down..)
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Το Κοντσέρτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας, 2008

Στις 26 του Φλεβάρη του 2008, μετά από πρόσκληση της κυβέρνησης της ΛΔ της Κορέας, πραγματοποιήθηκε στην Πιονγιάνγκ η συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Ν. Υόρκης – της παλαιότερης και πιο ονομαστής ορχήστρας των ΗΠΑ – με έργα των Ντβόρζακ, Βάγκνερ, Γκέρσουιν.

Η πρόσκληση είχε επιδοθεί από την βορειοκορεατική πλευρά στις αρχές του Αυγούστου του 2007 και όπως ήταν αναμενόμενο, κατά τους επόμενους μήνες υπήρξαν έντονες δημόσιες αλλά και παρασκηνιακές πιέσεις από τις υπηρεσίες εθνικής ασφάλειας και αξιωματούχους της κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών, προς τους ιθύνοντες και τα μέλη της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Ν. Υόρκης, ώστε να αποθαρρυνθούν και να αρνηθούν την πρόσκληση.

Είναι γνωστό ότι εδώ και 60 χρόνια είναι σε ισχύ ένα γενικευμένο εμπάργκο που έχουν επιβάλει οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοι τους ενάντια στον λαό της Βόρειας Κορέας, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει ενταθεί.

Αν αναλογιστεί κανείς ότι πέρυσι το καλοκαίρι (Ιούνης 2010) συνελήφθηκε στην Χιροσίμα από τις ιαπωνικές αρχές 60χρονος έμπορος, με την κατηγορία ότι επιχείρησε να εξάγει προς την ΛΔ της Κορέας 22 μεταχειρισμένα πιάνα, γίνεται αμέσως αντιληπτό το μέγεθος των εμποδίων που έπρεπε να υπερβεί η Φιλαρμονική Ορχήστρα της Ν. Υόρκης, για να μπορέσει να ταξιδέψει στην Πιονγιάνγκ.

Με την ανακοίνωση της πρόσκλησης, τα αστικά ΜΜΕ στις ΗΠΑ ξεκαθάρισαν πως «όποιος συμμετάσχει στο προγραμματιζόμενο κοντσέρτο ουσιαστικά συμβάλει στην ένταση της καταπίεσης σε βάρος των εκατομμύριων που υποφέρουν στη Βόρεια Κορέα».

Τα μεγαλοεκδοτικά συγκροτήματα των ΗΠΑ ζήτησαν να τεθούν από την αμερικανική πλευρά «σκληροί όροι» ώστε να υποχρεωθεί η ΛΔ της Κορέας να αποσύρει την πρόσκληση («ανεμπόδιστη είσοδο Αμερικανών δημοσιογράφων στη Βόρεια Κορέα», «να έχουν οι Αμερικανοί τον αποκλειστικό έλεγχο του προγράμματος των εκδηλώσεων»).

Η αντικομμουνιστική αρθρογραφία σε βάρος του λαού της Βόρειας Κορέας ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Έκαναν λόγο για «ανύπαρκτο πολιτιστικό επίπεδο» και «έλλειψη μουσικής αντίληψης» των ανθρώπων στη ΛΔ της Κορέας καθώς και για «κρατική λογοκρισία στα έργα κλασικής μουσικής», ενώ προφήτευαν χλευαστικά πως «οι αρχές της ΛΔ της Κορέας θα απαιτήσουν από την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης να ερμηνεύσει αποκλειστικά Κορεάτικα δημοτικά τραγούδια…»…

Το ταξίδι τελικά πραγματοποιήθηκε για τους συνολικά 400 περίπου Αμερικανούς (105 μέλη ορχήστρας, 80 δημοσιογράφοι και οι υπόλοιποι, βοηθητικό προσωπικό της Φιλαρμονικής και μέλη των οικογενειών των μελών της ορχήστρας). Το κονσέρτο είχε απόλυτη επιτυχία και προβλήθηκε σε απευθείας τηλεοπτική μετάδοση από την κρατική τηλεόραση της ΛΔ της Κορέας τόσο στην Κορέα (Βόρεια και Νότια), όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Κίνα.

(Οι δεσμοί μεταφόρτωσης βρίσκονται στο κάτω μέρος της σελίδας…)

Πηγές:
1. The New York Philharmonic in North Korea. A New Page in US-DPRK Relations by Karin J. Lee
2. NY Phil Plays in a Korea Once Destroyed by U.S. Invasion, Flattened by U.S. Bombers

———————————————————————————————————————————

Το κοντσέρτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης στη Κούβα, που δεν έγινε ποτέ…

Τον Ιούλιο του 2009 – ένα χρόνο μετά το κοντσέρτο στην Πιονγιάνγκ – η κυβέρνηση της Κούβας απηύθυνε πρόσκληση προς την Φιλαρμονική Ορχήστρα της Νέας Υόρκης. Η διοίκηση της Φιλαρμονικής ανταποκρίθηκε θετικά και η πραγματοποίηση του κοντσέρτου ορίστηκε για το τέλος του Οχτώβρη, αρχές Νοέμβρη του 2009. Καθορίστηκε το πρόγραμμα, οι παρτιτούρες βρίσκονταν στα χέρια των μελών της Ορχήστρας και οι πρόβες προχωρούσαν.

Όμως η κυβέρνηση Ομπάμα των ΗΠΑ δημιούργησε προσχώματα και άσκησε ισχυρή πίεση με αποτέλεσμα, λίγες μέρες πριν την καθορισμένη ημερομηνία να ανακοινωθεί επίσημα από την διοίκηση της Φιλαρμονικής Ορχήστρας ότι το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ απαγόρευσε το ταξίδι προς την Κούβα λόγω του ισχύοντος εμπάργκο.

Φαίνεται πως μετά το ιστορικό κοντσέρτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Ν. Υόρκης στην Πιονγιάνγκ, η Αμερικανική κυβέρνηση διαπίστωσε ότι, όταν ο πολιτισμός γίνεται η γέφυρα για να συναντηθούν οι λαοί, καταπέφτουν οι ιμπεριαλιστικοί μύθοι και αναπόφευκτα δημιουργούνται προβλήματα στην προώθηση της πολιτικής της.


The Great Theatre of Havana (Gran Teatro de La Habana)

Πηγές:
1. New York Philharmonic Invited to Perform in Cuba
2. The New York Philharmonic breaks the embargo (with bendizione Washington), and in autumn a concert in Cuba
3. Embargo over Beethoven? US blocks New York Philharmonic trip to Cuba.
4. Cuba lambasts US embargo after orchestra tour shelved

…………………………………………………………………………………………………………………………..

Americans in Pyongyang, The New York Philharmonic’s Trip to North Korea, 2008

On February 26, 2008, on the invitation of the Government of Democratic People’s Republic of Korea, the New York Philharmonic gave a historic performance in the Democratic People’s Republic of Korea.


The concert was held in the East Pyongyang Grand Theatre with a program including the national anthems of both North Korea (Aegukka) and the United States (The Star-Spangled Banner), the Prelude to Act III of Lohengrin by Richard Wagner, Antonín Dvořák’s Symphony No. 9 “From the New World”, George Gershwin’s An American in Paris, Georges Bizet’s Farandole, Leonard Bernstein’s Overture to Candide, and the popular Korean folk song Arirang. The concert was the centerpiece of a 48-hour visit that included master classes and a rehearsal open to music students.

(For download links, please scroll down…)

———————————————————————————————————————————

Here follows an interesting article in the Asia-Pacific journal Japan Focus, about the New York Philharmonic’s Trip to North Korea, the debate that surfaced and the official and unofficial pressure that was put on the directors, the members and the staff of the famous Philharmonic in order to cancel the scheduled concert.

…………………………………………………………………………………………………………………..
The New York Philharmonic in North Korea. A New Page in US-DPRK Relations? by Karin J. Lee

The 400 visitors to Pyongyang constituted the largest group of Americans to visit North Korea since the end of the Korean War. Along with 105 orchestra members, were 80 journalists, and hundreds of staff, family members, and high-profile guests.

Korean dancers welcome the New York Philharmonic

As soon as word of the event surfaced, proponents of isolation and regime change in North Korea warned against handing North Korea a “public relations coup.” Two of the most prominent, Richard Allen and Chuck Downs, argued in the New York Times that “Any outsider who reaches out to the suffering millions in North Korea must be cautious not to worsen their oppression.
[…]
Allen and Downs proposed a number of conditions that would have to be met in order for the Philharmonic to accept the invitation: the orchestra should have sole control of the program; the performance must be broadcast, and the Western press must be allowed to attend. “Sole control” of the program was not granted – is that ever the case?—but the other items had already been settled prior to the publicly delivered advice. The concert was broadcast throughout North Korea not only on TV, but also on radio.

Allen and Downs offered their personal assessment of North Korea’s musical culture. They (incorrectly) claimed that “concerts in North Korea are limited to performances of music that Kim Jong-il himself is (falsely) credited with having written or at least approved” and disdainfully prophesied that “the orchestra would be asked to play nothing but Korean folk songs”.

The contempt for Korean music was repeated by Wall Street Journal reviewer Terry Teachout, who determined that the NYPO shouldn’t perform in the DPRK because of a mixture of concern about human rights and his evaluation of their musical taste.
[…]
Referring to a New York Times story discussing the potential trip, he sneered “unnamed Philharmonic officials admitted that the apparatchiks who run North Korea’s State Symphony Orchestra “did not appear overly familiar with Western classical composers.” (They go in for folk songs).”
[…]
According to Teachout, “North Korea, does not have anything remotely resembling a serious musical culture,” and ordinary people don’t attend concerts.

Commentators like Allen, Downs and Teachout, in their contempt for North Korean musical culture and isolation, ignore important aspects of the DPRK’s expanding exchanges with other countries as well as the fact that legitimate North Korean security concerns have been one factor in limiting its interactions with other nations. Growing North-South cultural relations are particularly important. The inter-Korean symphony concert in August 2000 was jointly broadcast in North and South Korea. Popular South Korean pop groups such as Shinhwa and Baby V.O.X. have performed their own music in Pyongyang. Although the New York Philharmonic is the most eminent American musical group to visit the DPRK, it is by no means the first. American music groups that have performed in the DPRK include “The Trail Band” (a blue grass band from Oregon) and a trio of classical musicians from Chicago. And the twice Platinum, GRAMMY award-winning band Casting Crowns performance of “Amazing Grace” in Pyongyang in the spring of 2007 was broadcast on North Korean TV.
[…]
Bloomberg commentator Norman Lebrecht catalogued his concerns about North Korean human rights, and then concluded “Music is the loser in this transaction, a poisoned pawn on a dirty board.” North Korea specialist Brian Myers, Dean of International Studies at Dongseo University in South Korea, was widely cited disparaging the concert as “a cynical public relations tool manipulated by Kim Jong Il”. Economist Marcus Noland, as quoted in the Chicago Tribune, asserts that “The idea that anyone in North Korea will have any comprehension of the sly import of the Dvorak and Gershwin pieces is absolutely ridiculous.

But the Asia Foundation’s expert on North Korea Ed Reed, referring to accusations that “the admirable but naive expectations that music would soften the hearts of the North Korean people toward Americans, opening their eyes to a world beyond the tightly controlled one in which they live, will be dashed on the impermeable propaganda wall,” Reed countered that “this analysis seriously underestimates the intelligence of the North Korean people. . . Western classical and popular music, as well as some South Korean music, is widely known and appreciated; North Korea produces first-rate classical musicians and the best are trained in Russia and Europe. . .
[…]
The problem with these arguments is that they partake of the idea that we, the noble West, are going to bring the good things of classical music to the benighted North Koreans. .

And another problem with these arguments is that, like many opinions, they are not informed by facts. For there is evidence that North Korea does actually have a considerable music life.
Midgette goes on to interview British opera singer Suzannah Clarke, who has performed in the DPRK and who is planning a September tour of the State Symphony of North Korea to the United Kingdom, and Mark Stringer, a conductor who teaches at the University of Music and Performing Arts in Austria where he has taught nearly twenty North Korean students. Stringer observes that “The students also do not fulfill anyone’s expectations of politically guarded wards of the state.” ‘They have a completely normal experience,’ he says.”
[…]
By all accounts, the most powerful moment in Pyongyang last month was the Philharmonic’s performance of Arirang. Their rendition of the wellknown and achingly poignant Korean folksong brought tears to the eyes of many in the audience. The audience continued to applaud and cheer long after the performers had left the stage. According to the Korea Society’s vice president and executive director Fred Carriere, some orchestra members said they had never before experienced such a strong connection with an audience. Casting Crowns likewise received an enthusiastic response to their performance of the Korean song “White Dove.”

Source
The New York Philharmonic in North Korea. A New Page in US-DPRK Relations by Karin J. Lee

————————————————————————————————————————————

The New York Philharmonic’s concert in Cuba that was never held…

After the historical New York Philharmonic’s concert in Pyongyang, the American government realized that when culture becomes a bridge between peoples, the imperialistic fables collapse and obstacles appear that block the implementation of their warlike and aggressive foreign policy.

In July 2009 the government of Cuba addressed an invitation to the New York Philharmonic Orchestra. The Philharmonic’s administration responded positively and the concert was originally scheduled to take place in October 30th, 2009.

However, the (Obama) Government of USA created obstacles and put powerful pressure on the Philharmonic’s administration which resulted in concert’s cancellation, only a month before the scheduled date, due to the US embargo.

Sources:
1. New York Philharmonic Invited to Perform in Cuba
2. The New York Philharmonic breaks the embargo (with bendizione Washington), and in autumn a concert in Cuba
3. Embargo over Beethoven? US blocks New York Philharmonic trip to Cuba.
4. Cuba lambasts US embargo after orchestra tour shelved

————————————————————————————————————————————

Americans in Pyongyang, The New York Philharmonic’s Trip to North Korea, 2008 [Το Κοντσέρτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης στη ΛΔ της Κορέας, 2008] (A sort of trailer)

————————————————————————————————————————————

More INFO about the concert (please click here)

————————————————————————————————————————————

DOWNLOAD

Μπορείτε να μεταφορτώσετε το κοντσέρτο από ΕΔΩ.
Διάρκεια: 01h 48min
Ποιότητα Εικόνας/Ήχου: 10/10 (DVDRip)
[11 αρχεία των 195 MB και ένα των 97,75 MB.
συμπεριλαμβάνεται αρχείο (srt) υποτίτλων στην αγγλική γλώσσα].

Το βιβλιάριο με το πρόγραμμα του κοντσέρτου μπορείτε να το μεταφορτώσετε από ΕΔΩ.

…………………………………………………………………………………………………………….

You can download this concert from HERE.
Duration: 01h 48min
Video/Audio Quality: 10/10 (DVDRip)
[11 files X 195 MB and 1 file X 97,75 MB,
with english subtitles (srt)].

The Concert’s Booklet can be downloaded from HERE.

————————————————————————————————————————————

Related articles [Σχετικά άρθρα]
1. Classical Music in North Korea, part 1 (Video) [Η Κλασική Μουσική στη ΛΔ της Κορέας, μέρος 1ο (Βίντεο)]
2. Classical Music in North Korea, part 2 (Video) [Η Κλασική Μουσική στη ΛΔ της Κορέας, μέρος 2ο (Βίντεο)]
3. Classical Music in North Korea, part 3 (Video) [Η Κλασική Μουσική στη ΛΔ της Κορέας, μέρος 3ο (Βίντεο)]

This entry was posted in Documentaries about North Korea, Multimedia, Music, Video and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Americans in Pyongyang, The New York Philharmonic’s Trip to North Korea, 2008 [Το Κοντσέρτο της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης στη ΛΔ της Κορέας] [DVDRip]

  1. zcc911 says:

    could you plz reupload the part09? I can’t found it at that folder behind the mediafire link. Thx in advance.
    zcc911@gmail.com

    • redkorea says:

      Sorry to hear that..
      I will fix it as soon as possible.
      Thank you for informing,

      • zcc911 says:

        Thx again and I’ll make a regular check of this.
        BTW, I love ur resources of DPRK so much. Keep going guy.

      • redkorea says:


        All Download links have been updated and now are working properly..
        ……………………………………………………………………………
        Όλοι οι σύνδεσμοι μεταφόρτωσης ανανεώθηκαν και λειτουργούν κανονικά.

  2. zcc911 says:

    Thx very much from the bottom of my heart. Really appreciate that!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s